وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

مرغ عشق هلندی چه ویژگی هایی دارد؟

مرغ عشق هلندی یکی از نژاد های مرغ عشق می باشد با این تفاوت که جثه و اندازه بزرگتری نسبت به مرغ عشق معمولی دارد و کیفیت تخم گذاری و جوجه کشی بالاتری نیز دارند،

صوصیات و ویژگی های ظاهری نژاد مرغ عشق هلندی . مرغ عشق ها پرندگانی زیبا و بسیار انسان دوست و اهل بازی و بازیگوشی می باشند. در اصل مرغ عشق ها خود نوعیطوطی می باشند که نام های دیگر آن به باجریگار، باجی، پاراکیت معروف است. در این نوشته می خواهیم شما را با نژاد مرغ عشق هلندی آشنا سازیم، لطفا با ما همراه باشید.

مرغ عشق ها در هر نژاد و گونه ای که باشند، خصوصیات و ویژگی های یکسانی دارند، مثلا همه آنها یک نوع رژیم غذایی دارند، طول عمر و فصل تخم گذاری مشابهی دارند و از همه مهم تر اینکه ترکیب رنگ مشابهی در پر های آنها وجود دارد که این رنگ ها عمدتا سفید، مشکی، زرد، آبی و سبز می باشند ولی با این وجود ۱۰۰ نوع رنگ مختلف در بدن آنها دیده شده است.

مرغ عشق هلندی که در زبان انگلیسی English Exhibition Budgie نام دارد. مرغ عشق هلندی نیز همانند سایر گونه ها در پر های خود از انواع مختلف رنگ ها من جمله، سبز، آبی، زرد برخوردار است. جالب است بدانید که نام دیگر این پرنده، مرغ عشق انگلیسی می باشد. این مرغ عشق ها کمی بزرگتر از مرغ عشق های معمولی بوده و در قسمت سر خود از پر های بیشتری برخوردار است.

 

مرغ عشق هلندی درجه 1
مرغ عشق هلندی درجه ۱
مرغ عشق هلندی درجه 2
مرغ عشق هلندی درجه ۲







مرغ عشق هلندی چشم قرمز
مرغ عشق هلندی چشم قرمز

 

تنها تفاوتی که نژاد چشم قرمز با نژا ساده آن دارد، در رنگ پر ها و رنگ چشم آنها می باشد و در بقیه موارد بسیار شبیه به هم هستند.


چند نوع مرغ عشق هلندی داریم؟

به طور کلی این نوع مرغ عشق ها در دو درجه تقسیم بندی می شوند: درجه اول که دارای پر های بیشتری در قسمت سر خود می باشند و نژاد درجه دو که بسیار شبیه به مرغ عشق معمولی می باشد.

همانطور که در تصاویر بالا نیز مشاهده می فرمایید، مرغ عشق هلندی درجه اول از مقدار پر های بیشتری در قسمت سر خود برخوردار بوده و هم چنین دارای ریش های بیشتری نیز می باشد و بالعکس مرغ عشق هلندی درجه دوم تفاوت آنچنانی با مرغ عشق معمولی ندارد.

دو گونه فوق از نژاد های ساده مرغ عشق هلندی بودند، گونه های دیگر از مرغ عشق های هلندی وجود دارند که به مرغ عشق هلندی چشم قرمز معروف هستند. که این گونه ها از ترکیب رنگی خیلی کمتری برخوردار هستند و رنگ غالب موجود در بدن آنها یا سفید می باشد یا زرد .

 

 

تغذیه مرغ عشق هلندی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، مر غ عشق ها فارغ از نژادی که دارند، اساساً دارای رژیم غذایی مشابهی هستند. مثلا همگی آنها به دانه ارزان، تخم کتان، تخم آفتابگردان، بذر گیاهان و سبزیجات، انواع میوه ها بخصوص توت و… علاقه خاصی نشان می دهند. برای اینکه مرغ عشق شما همیشه سالم بماند باید یک جیره غذایی سالم را برای آنها تنظیم کنید.

مثلا تخم کتان دارای مقدار زیادی چربی می باشد، باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید و همراه با تخم کتان از بذر سایر گیاهان نیز استفاده کنید، بذر شنبلیله، بذر خرفه، بذر کلم، بذر کاهو، بذر شلغم، بذر خیار و… می تواند یک جیره غذایی سالم برای مرغ عشقتان باشد. همچنین به دلیل وجود مقدار زیادی پروتئین در تخم مرغ بهتر است هفته ای یک الی دو مرتبه از تخم مرغ آب پز شده برای تغذیه مرغ عشق هلندی تان استفاده نمایید.

وجود ترکیبی از انواع میوه ها و سبزیجات مختلف نظیر سیب، گلابی، هلو، شلیل، توت فرنگی، و سبزیجاتی نظیر خیار، هویج، کاهو، کلم و … می تواند به تامین انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن مرغ عشق کمک شایانی بکند.


منبع اقتباس : مرغ عشق هلندی - eig-shop.com

تغذیه مرغ عشق در زمان تخمگذاری

با توجه به اینکه الان در فصل بهار هستیم و مصادف با زمان جفت گیری وتخم گذاری پرنده های مختلف می باشد، قطعا مرغ عشق های شما هم مست شده و نیاز به جفت گیری در آنها احساس می شود، برای اینکه مرغ عشق مادر شما بهترین و با کیفیت ترین تخم های نطفه دار را بگذارد که حتما حتما تبدیل به جوجه شود باید نکات تغذیه ای مهمه را در مورد آنها رعایت کنید که در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم


نکته اول - تغذیه مرغ عشق ها با مواد پروتئینی

همانطور که میدانید پروتئین تغذیه بسیار مهمی برای نطفه دار شدن تخم ها می باشد که می توانید این ماده غذایی مهم را از طریق تغذیه جوجه ها با استفاده از انواع دانه های مقوی، حبوبات و تخم مرغ آب پز شده ، سینه مرغ آب پز شده و … فراهم کنید.


نکته دوم - تامین کلسیم مورد نیاز مرغ عشق مادر

برای اینکه تخم ها به شکل احسن تولید شوند و پوسته سفتی نیز داشته باشند باید کلسیم مورد نیاز بدن مرغ عشق ها از طریق منابع غذایی مفید تامین نماید. از جمله مواد غذایی مهمه حاوی کلسیم می توان به پوسته تخم مرغ اشاره نمود، البته باید به یاد داشته باشید که ابتدا باید پوسته تخم مرغ را در آب جوش جوشانده تا تمامی میکروب های موجود در سطح آن از بین برود، سپس آن را در هاون حسابی خرد نموده و در اختیار مرغ عشق ها قرار دهید.

هم چنین کف دریا نیز می تواند منبع غذایی خوبی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن مرغ عشق ها باشد از این ماده نیز می تواند استفاده استفاده کنید، کف دریا را در بسیاری را از عطاری می توان تهیه نمود.