وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

راه های تشخیص جنسیت بلدرچین

تشخیص جنسیت در طیور مختلف به منظور نگهداری از پرنده های ماده و نر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این مورد بخصوص در پرندگانی مانند بلدرچین و مرغ که در سنین قبل از بلوغ نمونه های نرو ماده ی انها از هم جدا میشوند بسیار مهم می باشد.

طیور نر غالبا برای پرورش به صورت گوشتی مورد استفاده قرار گرفته و ماده ها برای تخم گذاری استفاده میشوند. از این رو باید توجه ویژه ای به تشخیص جنسیت بلدرچین داشته باشید .

به صورت سنتی برای تشخیص جنسیت بلدرچین از دو روش می توان استفاده کرد.

روش اول : روش اول بررسی پرهای پرنده می باشد. در نمونه های ماده خال خال هایی در روی سینه ی پرنده وجود دارد. در این مواد خالها به صورت پراکنده بوده ولی جالب اینکه در نمونه ی نر هیچ خالی وجود نداشته و این قسمت سفید می باشد.

روش دوم : اگر پرنده از نوع بلدرچین های سفید باشد و یا روش اول به صورت دقیق برای ان جنس قابل تشخیص نباشد ، میتوان از راه کلواک یا مخرج پرنده این مورد را بررسی کرد. اگر کلواک را فشار دهید و مایعی سفید خارج شد، پرنده نر است . در غیر این صورت پرنده ماده می باشد.

این روش بسیار سریع تر و اسانتر صورت میگیرد.

از مهمترین روش های پرورش طیور تخم گذار ماده بلدرچین می توان به استفاده از قفس اشاره کرد. قفس های مکانیزه دارای سیستم تماما اتوماتیکی برای نگهداری پرنده می باشند. این سیستم دارای ابخوری اتوماتیک است. ابخوری اتوماتیک به صورت نیپل دار می باشد ، پرنده با نوک زدن به این نیپل اب را بدست می اورد.

اب مورد نیاز بدین ترتیب به صورت کاملا مدریت شده در اختیار پرنده قرار میگیرد و از افزایش هزینه های تامین آن جلوگیری میشود.

در پرورش طیور گوشتی نیز باید توجه ویژه ای به محیط نگهداری صورت گیرد. محیط نگهداری باید دارای موانعی باشد که پرنده امکان پرش از بالای انها یا روی انها را داشته باشد. این پرنده با توجه به ویژگهاییی که در طبیعت دارد نیاز به جست و خیز بالایی داشته و همین جست و خیز سبب خوشطعم شدن گوشت پرنده میشود.

توجه به وجود سیستم تهویه در محل نگهداری هر دو مورد نیز بسیار مهم می باشد. طیور با توجه به سیستم تنفسی بسیار حساسی که دارند باید هوای تازه و مناسبی در اختیار داشته باشند تا مشکلی برای تنفس آنها ایجاد نشود وگرنه امکان ایجاد مشکلات تنفسی ، ضعیف شدن بدن و در نتیجه بوجود امدن بیماری های مختلف در طیور بسیار بالا خواهد رفت که می تواند سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای آنها شود.

استفاده از ابزارهایی همچون فن های جوجه کشی و هواکش های مخصوص جوجه کشی بدین منظور بسیار پر اهمیت است چراکه از ایجاد مشکلات ناشی از کمبود هوا یا عدم گردش مناسب هوا در محیط جلوگیری خواهد کرد.

همچنین در مورد تولید تخم های نطفه دار در بلدرچین ها نیز باید توجه ویژه ای به نسبت طیور ماده و نر ، تغذیه ی مناسب ، رسیدن کلسیم مناسب به طیور ماده ، تامین دمای مناسب در محیط و ... باید توجه لازم صورت گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.