وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

بهترین تغذیه خانگی برای بلدرچین

یکی از مهمترین مواردی که در تغذیه طیور باید توجه ویژه ای به آن شود، تغذیه می باشد. تغذیه نادرست تاثیر بسیاری در کاهش سرعت رشد طیور و یا رشد نامناسب آنها خواهد شد. از سویی دیگر وقتی تغذیه ی نادرست صورت گیرد، ویتامین های مورد نیاز برای طیور تامین نشده و از این رو امکان کاهش قوای بدنی و ایمنی بدنی طیور افزایش می یابد. در نتیجه ی این امر طیور در اثر کوچکترین مشکلی ممکن است تلف شوند چرا که ایمنی بدنی مناسبی ندارند.

عموم مردم تصور میکنند که تغذیه ی مناسب برای طیور بومی مثل مرغ و بلدرچین همان گندم و مقداری نان و ... می باشد. ولی باید توجه داشت که این پرنده ها نیز به منظور اینکه به صورت صحیحی پرورش ببینند و سرعت رشد مناسبی داشته باشند، باید ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی دریافت کنند . با عدم دریافت این موارد پرنده رشد مناسبی نداشته و امکان بروز مشکل برای ان بالا خواهد بود.

غذای بلدرچین در خانه میتواند شامل یک پلت مخصوص باشد که ممکن است به صورت پلت شده و یا به صورت پودر شده در اختیار پرنده قرار گیرد. علاوه بر ان استفاده از موادی که حاولی کلسیم می باشند همچون پودر صدف ، سنگ مینرال و یا کف دریای پودر شده ، میتواند تاثیر بسیاری در تامین نیازهای کلسیمی پرنده داشته باشد .

استفاده از برخی مواد دیگر همچون سیر و پیاز نیز میتواند در افزایش ایمنی بدن پرنده تاثیر مناسبی داشته باشد . برخی مواقع کارشناسان پیشنهاد میکنند که استفاده از ویتامینهایی مانند مولتی ویتامین مخصوص طیور هم میتواند در رشد مناسب پرنده تاثیر گذار باشد.

در برخی از دوره های زندگی بلدرچین ها ، بخصوص در دوره ی تخم گذاری جیره ی غذایی تغییر پیدا میکند. در این دوره میزان کلسیم موجود در غذا افزایش پیدا کرده تا پوسته ی تخم به درستی تشکیل شود.

همچنین جیره ی غذایی جوجه بلدرچین ها نیز متفاوت می باشد. وقتی جوجه از تخم خارج میشود ، به مدت 24 ساعت در داخل دستگاه نگهداری میشود. در این مدت جوجه از زرده ای که جذب کرده است تغذیه میکند، سپس جوجه به مدت 24 ساعت باید در خارج از دستگاه و زیر نور لامپ مادون قرمز نگهداری شود . استفاده از لامپ مادون قرمز که پرورش دهندگان به آن لامپ مادرمصنوعی نیز میگویند ، به منظور گرم نگهداشتن بدن طیور و همینطور از بین بردن باکتری های مضر اطراف بدن آن بسیار مهم می باشد. در این دوره پرنده به مدت 24 ساعت فقط آب حاوی شکر دریافت میکند .

پس از گذشت 24 ساعت پرنده اماده ی دریافت جیره ی مخصوص میشود. در این دوره ، تغذیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . سعی کنید حتما برای جوجه بلدرچین های یک روزه از جیره ی مخصوص غذایی استفاده کنید و از دادن موادی همچون سیر و پیاز به جوجه ها اکیدا خودداری کنید چرا که جوجه توان هضم این مواد را نداشته و ممکن است دچار ناراحتی گوارشی نیز شود.

تغذیه ی مناسب علاوه بر اینکه به صورت مستقیمی در رشد طیور موثر می باشد با افزایش ایمنی بدن طیور از هزینه های جاری درمان بیماری های انها نیز خواهد کاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.