وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

مشکل جفت نشدن مرغ عشق ماده با مرغ عشق نر

برای رفع مشکل جفت نشدن این پرندگان ابتدا باید شناخت کاملی از آنها داشته باشیم. زیستگاه اصلی مرغ عشق جنگل های سرسبز و بارانی استرالیا می باشد. در طبیعت این پرندگان بیشتر به شکل گله ای زندگی میکنند. به همین دلیل جوجه هایی که مستقل شده اند به دسته های چندتایی ملحق میشوند.


در فصل جفت گیری، مرغ عشق ماده، جفت نر خود را انتخاب میکند. بدن این پرندگان یک نوع اشعه و تابش خاصی از خود ساطع میکند به طوریکه با چشم نمی توان ان را مشاهده کرد. هر اندازه که مرغ عشق نر قوی باشد، میزان تابش بدن آن بیشتر بوده و از این طریق مرغ عشق ماده همیشه قویترین آن را برای جفت شدن انتخاب میکند. زیرا بزرگ کردن جوجه ها کار سختی است. در ابتدا نر باید بتواند از لانه محافظت کند. ثانیا نر باید از پس تغذیه ماده و جوجه ها نیز برآید. مخصوصا زمانیکه ماده در لانه بر روی تخم ها میخوابد این جنس نر است که باید با نوک خویش به ماده غذا بدهد. لذا قوی بودن نر مهم است در غیر اینصورت اگر نر ضعیف باشد به خوبی از پس مسئولیتش بر نخواهد آمد و در نتیجه فرایند بزرگ کردن جوجه ها نیز با شکست مواجه خواهد شد.

بنابراین قبل از جفت انداختن مرغ عشق ها لازم است که به مدت یک دوره مرغ عشق نر و همچنین ماده به خوبی تغذیه شوند و ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله فسفر و کلسیم را دریافت کنند. برای اینکار اضافه کردن مولتی ویتامین و مکمل معدنی به جیره غذایی پرندگان الزامی است. اما این مکمل ها باید به اندازه مصرف شوند چون مصرف بیش از حد باعث مسمومیت و مشکلات کبدی در پرندگان میشود.

اگر به طبیعت رجوع کنیم مشاهده میشود که مرغ عشق لانه خود را بیشتر بر روی درختان اکالیپتوس می سازد. درخت اکالیپتوس سراپا برای مرغ عشق مفید و پر خواص می باشد. مرغ عشق با خوردن پوست این درخت از مزایای آن بهره میبرد. پوست درخت اکالیپتوس باعث تحریک جنسی این پرنده ها شده و اگر ماده علاقه ای به جفت گیری نداشته باشد کافی است که در داخل قفس این پرنده ها شاخه و برگ اکالیپتوس قرار دهید . همچنین درخت اکالیپتوس باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی مرغ عشق میشود. در ماه های سرد سال اگر میخواهید پرنده های شما دچار بیماری های تنفسی و یا بیماری هایی مثل سرماخوردگی نشوند حتما داخل قفس آنها شاخه درخت اکالیپتوس قرار دهید. حتی چوب نشیمنگاه مرغ عشق ها هم میتواند از جنس درخت اکالیپتوس باشد.

گاهی اوقات حتی پس از جفت شدن مرغ عشق به دلیل مستی بیش از حد جنس نر و یا حتی حسادت ممکن است ماده به خوبی نتواند تخم ها را گرم کند.

در این شرایط بهتر است به صورت موقت شاخه و برگ درخت اکالیپتوس را از قفس بردارید . همچنین جیره غذایی آنها نباید بیشتر شامل دانه های گرم و چرب باشد. در هر صورت اگر مرغ عشق نر بیش از حد مزاحم ماده شده و اجازه جوجه کشی به آن نمی دهد به ناچار باید او را جدا کرد یا اینکه با تهیه یک دستگاه جوجه کشی خانگی از تخم های نطفه دار جوجه کشی نمود. در این صورت باید به شکل دستی و با سرلاک جوجه ها را بزرگ کنید.

روش هایی برای تشخیص نر یا ماده بودن مرغ عشق

مرغ عشق یکی از پرنده های زینتی بسیار محبوب و البته ارزان قیمت هستش که هر کسی تمایل به نگهداری یک جفت از این پرنده ها را در خانه ی خودش داره ، اگه شما هم علاقه مند به پرورش مرغ عشق هستید خب طبیعتا باید جنسیت اونا رو بشناسید و یک جفت نر و ماده بخرید چرا که نر و ماده ها با هم به خوبی می توانند زندگی کنند و دو تا ماده و یا دو تا نر در کنار پس از مدتی با مشکل روبرو خواهند شد. 

راه های مختلفی برای شناسایی نر و ماده ها وجود داره که در این نوشته به روش های آسون اونا اشاره خواهم کرد.


1- توجه به نوک پرنده 

زمانی که مرغ عشق ها به سن بلوغ رسیده باشند متوجه تغییر رنگ در بینی اونا خواهید بود. قسمت اسفنجی بینی یعنی جایی که نفس می کشند، در مورد نر به رنگ آبی یا بنفش خواهد بود و در مورد ماده نیز قهوه ای خواهد بود اگر این نکته رو بدونید به راحتی می تونید اونا رو تشخیص بدید


2- توجه به صدا

معمولا مرغ عشق های نر معمولا پر سر و صدا تر هستند و مدام آواز می خوانند و جیغ و داد می کنند اما مرغ عشق های ماده بیشتر اوقات ساکت هستند و جیک های کمی از خود بروز می دهند.


3- جنب و جوش پرنده

مرغ عشق های نر زرنگ و جسور و کنجکاو هستند و مدام به این ور و آن ور می روند تا همه چیز را کشف کنند اما مرغ عشق های ماده تمایل به یک جا نشستن و خوردن را دارد.

چه دستگاهی برای جوجه کشی از مرغ عشق مناسب است؟

مرغ عشق جزو اون دسته از پرنده های زینتی هستش که امکان جوجه کشی از تخم های اون با استفاده از دستگاه جوجه کشی هم وجود داره یعنی اگه پرنده مادر تمایلی به خوابیدن روی تخم نداشته باشه و یا شما نخواهید از مادر برای جوجه کشی از تخم های مرغ عشق استفاده کنید، می توانید از دستگاه جوجه کشی برای به دست آوردن جوجه های این پرنده استفاده کنید. 

اما در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازم که چه دستگاهی برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ عشق مناسب هستش و همانطور که میدونید دستگاه های زیادی توی بازار وجود دارد و بیشتر اونا صنعتی هستن و برای پرنده هایی مثل مرغ و بوقلمون  و بلدرچین کاربرد داره و با توجه به اینکه مرغ عشق یک پرنده زینتی هستش پس باید دقت زیادی در جوجه کشی اون به خرج بدیم و از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنیم. در ادامه چند مورد  از اونا رو نام می بریم که برای جوجه کشی از پرنده های  زینتی کاربرد داره


دستگاه جوجه کشی آرکام  :

این دستگاه ها می تونه دما و رطوبت و چرخش تخم ها و تهیه دستگاه رو به صورت خودکار انجام یده و برای پردن های ریمنتی و حساس مثل طوطی ها و خزنده ها استفاده میشه و در بیشتر باغ وحش های دنیا از این دستگاه هایی برای جوجه کشی استفاده میشه 


ایزی باتور 6

این دستگاه هم دقیقا مثل آرکام  عمل میکنه یعنی همه چیش اتوماتیک هستش و مخصوص پرنده های زینتی ساخته شده و خوبی این دستگاه اینه که ایرانی است و به راحتی می توان اونو بخرید اما آرکام  خارجی بود و شاید برای شما کمی گرون باشه . جالبه که ایزی باتور 6 یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هم داره که از این بهتر نمیشه