وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

مشکل جفت نشدن مرغ عشق ماده با مرغ عشق نر

برای رفع مشکل جفت نشدن این پرندگان ابتدا باید شناخت کاملی از آنها داشته باشیم. زیستگاه اصلی مرغ عشق جنگل های سرسبز و بارانی استرالیا می باشد. در طبیعت این پرندگان بیشتر به شکل گله ای زندگی میکنند. به همین دلیل جوجه هایی که مستقل شده اند به دسته های چندتایی ملحق میشوند.


در فصل جفت گیری، مرغ عشق ماده، جفت نر خود را انتخاب میکند. بدن این پرندگان یک نوع اشعه و تابش خاصی از خود ساطع میکند به طوریکه با چشم نمی توان ان را مشاهده کرد. هر اندازه که مرغ عشق نر قوی باشد، میزان تابش بدن آن بیشتر بوده و از این طریق مرغ عشق ماده همیشه قویترین آن را برای جفت شدن انتخاب میکند. زیرا بزرگ کردن جوجه ها کار سختی است. در ابتدا نر باید بتواند از لانه محافظت کند. ثانیا نر باید از پس تغذیه ماده و جوجه ها نیز برآید. مخصوصا زمانیکه ماده در لانه بر روی تخم ها میخوابد این جنس نر است که باید با نوک خویش به ماده غذا بدهد. لذا قوی بودن نر مهم است در غیر اینصورت اگر نر ضعیف باشد به خوبی از پس مسئولیتش بر نخواهد آمد و در نتیجه فرایند بزرگ کردن جوجه ها نیز با شکست مواجه خواهد شد.

بنابراین قبل از جفت انداختن مرغ عشق ها لازم است که به مدت یک دوره مرغ عشق نر و همچنین ماده به خوبی تغذیه شوند و ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله فسفر و کلسیم را دریافت کنند. برای اینکار اضافه کردن مولتی ویتامین و مکمل معدنی به جیره غذایی پرندگان الزامی است. اما این مکمل ها باید به اندازه مصرف شوند چون مصرف بیش از حد باعث مسمومیت و مشکلات کبدی در پرندگان میشود.

اگر به طبیعت رجوع کنیم مشاهده میشود که مرغ عشق لانه خود را بیشتر بر روی درختان اکالیپتوس می سازد. درخت اکالیپتوس سراپا برای مرغ عشق مفید و پر خواص می باشد. مرغ عشق با خوردن پوست این درخت از مزایای آن بهره میبرد. پوست درخت اکالیپتوس باعث تحریک جنسی این پرنده ها شده و اگر ماده علاقه ای به جفت گیری نداشته باشد کافی است که در داخل قفس این پرنده ها شاخه و برگ اکالیپتوس قرار دهید . همچنین درخت اکالیپتوس باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی مرغ عشق میشود. در ماه های سرد سال اگر میخواهید پرنده های شما دچار بیماری های تنفسی و یا بیماری هایی مثل سرماخوردگی نشوند حتما داخل قفس آنها شاخه درخت اکالیپتوس قرار دهید. حتی چوب نشیمنگاه مرغ عشق ها هم میتواند از جنس درخت اکالیپتوس باشد.

گاهی اوقات حتی پس از جفت شدن مرغ عشق به دلیل مستی بیش از حد جنس نر و یا حتی حسادت ممکن است ماده به خوبی نتواند تخم ها را گرم کند.

در این شرایط بهتر است به صورت موقت شاخه و برگ درخت اکالیپتوس را از قفس بردارید . همچنین جیره غذایی آنها نباید بیشتر شامل دانه های گرم و چرب باشد. در هر صورت اگر مرغ عشق نر بیش از حد مزاحم ماده شده و اجازه جوجه کشی به آن نمی دهد به ناچار باید او را جدا کرد یا اینکه با تهیه یک دستگاه جوجه کشی خانگی از تخم های نطفه دار جوجه کشی نمود. در این صورت باید به شکل دستی و با سرلاک جوجه ها را بزرگ کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.