وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

وبلاگ مرغ عشق

وبلاگی برای پرورش دهندگان مرغ عشق

آشنایی با اصول نگهداری و پرورش مرغ عشق در خانه

آشنایی با اصول نگهداری و پرورش مرغ عشق در خانه

مرغ عشق پرنده ایست زیبا و خوش سیما که در زبان انگلیسی به آن باجریگار (budgerigar) یا باجی (budgie) نیز می گویند. این پرنده از راسته طوطی سانان و از نژاد کاکاتیل ها می باشد، که در فارسی اصطلاحا نام این طوطی را مرغ عشق نامیده اند.

این پرنده صدا و زیبایی خاصی دارد به همین دلیل بسیاری از پرورش دهندگان و افراد عادی به پرورش مرغ عشق در خانه علاقه مند شده اند. در این مقاله یک سری نکات آموزشی در رابطه با اقدامات اولیه قبل از خرید مرغ عشق و هم چنین اصول پرورش مرغ عشق در خانه را به شما آموزش خواهیم داد. لطفا ما را همراهی کنید.

مرغ عشق از جمله پرندگانی می باشد که کمتر دچار بیماری میشود و مقاومت بالایی در انواع شرایط آب و هوایی از خود نشان می دهد و هم چنین پرورش آن بسیار آسان و کم هزینه می باشد، بنابراین می توان گفت دلیل دیگری که پرورش دهندگان را به پرورش این پرنده علاقه مند ساخته، مربوط به همین عوامل بالا می شود. آنان به بازی کردن با انسان ها علاقه نشان داده و با محیط جدید و انسان های جدید زود خو می گیرند.

 

نکات پرورش مرغ عشق در خانه
پرورش مرغ عشق در خانه

 

قبل از خرید مرغ عشق چه اقداماتی لازم است؟

حال که شما تصمیم خود را برای پرورش مرغ عشق در خانه گرفته اید باید قبل از خرید مرغ عشق به دنبال یک قفس خوب برای این پرنده باشید. ویژگی هایی که یک قفس خوب باید داشته باشد، در زیر آمده است:

– طول و عرض قفس حداقل ۵۰ سانتی متر و ارتفاع قفس حداقل ۶۰ سانتی متر باشد.

– درون قفس یک عدد ظرف غذا قرار دهید.

– به دیواره قفس یک آبخوری متصل کنید.

– محلی برای نشستن پرنده در نظر بگیرید، برای این کار می توانید یک میله چوبی یا آهنی به دو طرف قفس متصل نمایید.

– قرار دادن یک سنگ معدنی درون قفس لازم می باشد، چون پرنده در مواقع ضروری برای تامین مواد معدنی بدن خود از آن تغذیه می کند.

– یک زنگ درون قفس قرار دهید تا در مواقع لازم با آن بازی کند.

– گذاشتن یک آینه درون قفس میتواند به سرگرم شدن پرنده کمک کند، بخصوص اگر پرنده تنها باشد پس از مدتی به آینه عادت خواهد کرد.

– می توانید یک تاب ، چند توپ کوچک و… برای سرگرمی پرنده درون قفس قرار دهید.

– چون پرنده نیاز به آب تنی خواهد داشت، بنابراین یک وان کوچک درون قفس قرار دهید تا در مواقع لزوم آب تنی نماید.

– هم چنین باید یک چوب کوچک درون قفسش قرار دهید تا در زمان احساس آن را بجوید.

 

هم چنین در مورد ویژگی محیط اطراف قفس یعنی مکانی که قفس درون آن قرار می گیرد باید به موارد زیر توجه نمایید:

– سعی کنید قفس را به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

– قفس پرنده باید رو به روی پنجره باشد تا محیط بیرون را نیز تماشا نماید.

– بهتر است قفس مرغ عشق را در گوشه اتاق و بالاتر از سایر وسایل قرار دهید تا به همه چیز مسلط باشد.

– بهتر است قفس را در مکانی ساکت و به دور از سر و صداهای زیاد قرا دهید، شنیده شدن صداهایی مانند صدای افتادن ظرف، صدای سگ و گربه باعث ایجاد استرس در پرنده شده و طول عمر و بازدهی آن را کاهش می دهد.

– دمای محیط مرغ عشق باید بین ۲۲ الی ۲۶ درجه باشد، هم چنین در مکان هایی که دود سیگار، قلیان و … وجود دارد، احتمال بیماری پرنده افزایش می یابد.

 

هنگام خرید مرغ عشق باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از تهیه نمودن تمامی ملزومات مورد نیاز قفس مرغ عشق، اکنون نوبت به خریدن مرغ عشق می رسد که باید به نکات زیر توجه فرمایید:

 

– برای پرورش مرغ عشق در خانه به جای خریدن یک عدد، سعی کنید یک جفت مرغ عشق بخرید تا هم به همدیگر عادت کنند و هم احساس تنهایی نکنند، چون اگر مرغ عشق ها تنها بمانند دچار افسردگی شده و بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

– در هنگام خرید مرغ عشق به سن آنها توجه نمایید، بهترین سن برای آنها ۶ الی ۸ هفتگی می باشد چون در این زمان هم بسیار جوان و آماده آموزش و تربیت می باشند و هم به دلیل اینکه هنوز به صاحب قبلی خود عادت نکرده اند، راحت تر به شما عادت خواهند کرد.

– سعی کنید از فروشگاه ها یا فروشندگان معتبر و مطمئن و با سابقه آنها را تهیه نمایید. چون هم از سن پرنده مطمئن خواهید بود و هم اینکه نسبت به سالم بودن پرنده خیالتان راحت خواهد بود.

– از نشانه های مرغ عشق سالم اینست که دارای چشم هایی براق، بدون تورم و سیاه رنگ هم چنین فلسه هایی نرم و تمیز و ظریف می باشد. مرغ عشقی که سالم باشد دائما پر های خود را تمیز و مرتب می کند، بنابراین اگر مشاهده کردید که پرنده دارای پرهایی کثیف و نامرتب و یا چشمانی متورم بود، باید به سلامتی او شک کنید.

– مدفوع مرغ عشق نباید حالت آبکی داشته باشد و پر های قسمت دفع مدفوع باید تمیز و سفید باشد. هم چنین دم مرغ عشق باید در راستای بدنش قرار گیرد و پنجه های او باید به صورت محکم میله ها را بگیرد.

موارد فوق توصیه هایی در جهت کمک به شما عزیزان برای خرید یک جفت مرغ عشق، سالم، بالغ و تمیز بود ولی باز هم تاکید می شود برای خرید مرغ عشق ها حتما از افراد آشنا و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

آیا مرغ عشق توانایی صحبت کردن را دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، مرغ عشق یک نوع طوطی از دسته کاکاتیل ها میباشد بنابراین بهتر از سایر طوطی ها بخصوص عروس هلندی ها قادر به سخن گفتن خواهد بود. اگر می خواهید به مرغ عشق تان سخن گفتن یاد دهید باید به این نکات توجه نمایید اولا: مرغ عشق شما باید جوان و نر باشد دوما حتما باید تنها باشد، چون وجود سایر مرغ عشق ها در کنارش باعث بر هم ریختن تمرکزش میشود.

ویدیوی زیر در مورد یک مرغ عشق می باشد که به تقلید صدای صاحبش می پردازد :

نمایشگر ویدیو
00:00
02:15

دانلود مستقیم ویدیو | مشاهده در سرویس اشتراک ویدیو EIG-SHOP


 

تغذیه مرغ عشق

یکی دیگر از مواردی که برای پرورش مرغ عشق در خانه باید رعابت کنید، توجه به تغذیه پرنده است. برای اینکه مرغ عشق سالمی داشته باشید که مداما با شما بازی کند و بتوانید آن را تربیت کنید. باید تغذیه ای سالم و مقوی نیز داشته باشد در تغذیه مرغ عشق می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

– غذای مورد علاقه مرغ عشق ها دانه ارزن و تخم کتان، تخم آفتابگردان و سایر دانه های گیاهان می باشد بنابراین سعی کنید در یک وعده غذایی، ترکیبی از این تخم ها را در اختیار مرغ عشق ها قرار دهید. بذر سایر گیاهان مانند بذر خرفه، بذر جعفری، بذر ریحان، بذر گیشنیز، شنبلیله، شاهدانه و… نیز می تواند به عنوان منابع غذایی مفید در اختیار پرنده قرار گیرد .

– برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن مرغ عشق ها می توانید هفته ای دو الی سه بار تخم مرغ آب پز شده در اختیار آنها قرار دهید. هم چنین انواع حبوبات پخته شده مانند لوبیا، لپه، نخود و .. نیز می تواند در تامین منابع پروتئینی مورد نیاز مرغ عشق ها کمک کننده باشد.

– هم چنین در انواع میوه و سبزیجات مقدار فراوانی انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها وجود دارد ، سعی کنید حداقل روزی یک وعده ترکیبی از انواع سبزیجات و میوه ها را در اختیار پرنده قرار دهید. میوه ها و سبزیجاتی که مرغ عشق ها به آن علاقه مندند عبارتند از: سیب، هلو، گلابی، توت، شاه توت، شلیل، خیار، هویج، جعفری، ریحان، کاهو و…

– از دادن غذا هی زیاد چرب و زیاد شور به پرنده خودداری کنید چون بدن آنها در مقایسه با بدن انسان بسیار ضعیف بوده و قادر به هضم چنین غذاهای مضری نمی باشد.

– سعی کنید کف دریا، سنگ های معدنی و … در اختیار پرنده قرار دهید تا در مواقع نیاز به تامین کلسیم بدن خود، از آنها تغذیه نماید.

 

پرورش مرغ عشق در خانه
پرورش مرغ عشق در خانه

 

رعایت بهداشت در قفس مرغ عشق

برای اینکه مرغ عشق های شما همیشه سالم و سرحال باشند و هم چنین از طول عمر بالایی نیز برخوردار باشند باید الزاما بهداشت را در محیط آنها رعایت کنید. موارد زیر می تواند بسیار کمک کننده باشد:

– سعی کنید همواره کف قفس را تمیز نگه دارید، برای این منظور می توانید از روزنامه استفاده کنید چون به راحتی می توانید روزنامه ها را هر روز تعویض کنید. جمع شدن فضولات پرنده در کف قفس باعث رشد باکتری ها در محیط شده و بدین ترتیب آب و غذای پرنده را نیز به طور غیر مستقیم آلوده خواهد کرد.

– هر روز آب و غذای تازه و تمیز در اختیار پرنده قرار دهید، اگر مرغ عشق شما از غذای مانده و فاسد تغذیه نماید احتمال بیماری در او نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. غذا هایی مانند تخم مرغ، میوه و سبزیجات تازه نباید زمان زیادی در اختیار پرنده قرار گیرد.

– پرنده شما باید همواره از بدن تمیزی برخوردار باشد چون دائما در حال تمیز کردن پر های خود با دهانش می باشد، بنابراین اگر بدن پرنده کثیف باشد احتمال نفوذ بیماری از بدن پرنده وجود دارد، برای این کار می توانید یک وان حمام کوچک درون قفسش قرار دهید، آب وان حمام را پس از هر بار استحمام باید عوض کنید هم چنین نباید هیچ گونه مواد شوینده و شامپویی درون وان حمام پرنده استفاده کنید چون کاملا مضر می باشد. اگر پرنده شما عادت به آب تنی در وان حمام ندارد، می توانید شخصا آن را زیر دوش آب ولرم قرار دهید و بدنش را بشورید.

– قفس پرنده را حداقل ماهانه یکبار کاملا بشورید و در برابر آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

– اگر متوجه وجود هر گونه حشره موزی مانند مگس یا پشه در اطراف پرنده شدید، سعی کنید پرنده را بیرون ببرید و محیط را با حشره کش ضد عفونی کنید. برای جلوگیری از ورود مجدد حشرات باید در و پنجره ها را توری کنید.

– وجود بخار اکالیپتوس در محیط اطراف باعث شادابی پرنده می شود و هم چنین بوی مطبوعی را نیز در محیط پخش می کند. برای این منظور می توانید از انواع بخار ساز های موجود بازار استفاده کنید.

 

 

نتیجه: این مقاله تلاشی بود در جهت کمک به شما برای پرورش مرغ عشق در خانه به نحو احسن، در صورتی که سوال یه پیشنهادی دارید می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.


منبع : پرورش مرغ عشق در خانه 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.